Mine sider

mandag 20. august 2012

Terter med solbærcurd

Først vil jeg bare si WOW! Forrige uke var helt utrolig mange inne på bloggen min. Over 29 000 brukere var inne å siklet på de hjemmelagede snickersene mine. Og jeg håper at mange av dere liker det dere ser på bloggen min og følger meg videre. Gjerne følg meg på facebook også.

Så over til kakene. Eller denne gangen er det terter. 

Jeg ser på de siste innleggene mine at jeg lager mye med sjokolade og karamell for tiden. Det er nok fordi jeg er innmari glad i sjokolade og tenker ofte på det først når jeg skal lage noe godt. Men det er jo også veldig fint å bruke ingredienser som er sesongvare. 


Nå er jo sommeren på hell og høstens bær er flott å bruke i bakverk.

Dette er samme tertedeig som jeg lagde til bursdagen min for en måned siden. Men denne gangen har jeg brukt solbærcurd sammen med kremen. 


Om du ikke får tak i solbærcurd kan du helt fint bruke solbærsyltetøy eller annet syltetøy.

Dette trenger du:

1 porsjon tertedeig
1,3 dl kremfløte
2,5 dl vaniljekrem

1 glass solbærcurd (eller valgfritt syltetøy)Frisk frukt eller bær

Tertedeigen:
Gir nok deig til en stor pai, 8 små terter eller 24 miniterter

 
5dl hvetemel
200 gr kaldt usaltet smør, skåret i biter
1 stort egg, lett pisket
2 ss sukker
1 ss kald kremfløte
2 ts frisk sitron juice
1 ts salt


Bland mel, smør, egg, sukker, fløte, sitronsaft og salt i en food prosessor og pulser inntil deigen begynner å klumpe seg sammen. (Jeg brukte KitchenAid'n min siden jeg ikke har en food prosessor, funket fint!) Samle det inn en ball, pakk i plastfolie, og avkjøl i en halv time før du kjevler den ut.


Ha terteformene klare. Fordel deigen ut i formene og dytt deigen ned i formene med fingrene. Arbeid raskt. Kjøl formene i kjøleskapet i 15 minutter mens ovnen varmes til 200 °C.
Bruk paivekter når du steker. Du kan bruke bønner eller ris om du ikke har keramiske kuler. Jeg brukte sistnevnte. Ha et lag bakepapir mellom bunnene og paivektene. Stek bunnene i 20 minutter (om du lager miniterter eller 25 min om du lager småterter) eller til bunnene løsner fra formene og de ​​har en gylden farge. Avkjøl dem på en rist. Mens bunnene kjøler seg pisker du fløten i en mellomstor bolle til den har myke topperderetter rører du inn vaniljekremen til kremen er god og jevnTopp hver terte med solbærcurden (ca. 1 ss) for du topper med krem. Jeg brukte 3 dessertskjeer (ca. 30 ml) Topp med bær og server. De kan godt lages tidligere på dagen også, men helst ikke legg på curden og kremen før noen timer før servering. Bunnen blir myk etterhvert.





Takk for at du stakk innom og legg gjerne igjen en kommentar under innlegget og du lurer på noe eller ønsker å komme med tips & triks.

Ha en fin dag! 

Klæm Caroline

2 kommentarer:

  1. Hvor har du kjøpt solbærcurd?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kjøpt den på Lerøy i Bergen. Jeg kan tenke meg at Centra eller Ultra også selger det.

      Slett