Mine sider

tirsdag 13. mars 2012

Rocky Road med ristede hasselnøtter

Etter en lang helg med sykdom og har jeg nå endelig fått laget det som var planen å lage på lørdag. Nemlig Rocky Road. Jeg har laget dette før og da fulgte jeg en oppskrift jeg fant hos Nigella Lawson. Denne gangen bestemte jeg meg for å lage litt etter eget ønske. Og det er det som er så fint med Rocky Road. Du kan ha i hva enn ditt hjerte begjærer! Denne gangen hadde jeg lyst på ristede hasselnøtter med havsalt. Så da ble det det!

Den jeg laget sist var en som ikke trengte ovnen. Men denne gangen skal du bruke ovnen. Bare litt. Sånn ca. 2 minutter. Easy peasy og smellgodt!

Jeg kjenner det renner i munnen bare av å se på bildene. Dere også eller? Men heldigvis for meg har jeg en munnfull igjen i kjøleskapet.

Jeg brukte:

200 gr mørk sjokolade
5-6 Digistivekjeks
2 never med hasselnøtter (etter ønske)
1 ts rapsolje
2 klyper havsalt
1 neve store marshmallows kuttet opp i tre

Dette gjorde jeg:

Jeg startet med å smelte sjokoladen forsiktig over et vannbad. Sett på ovnen på 250 grader, gjerne på grill om din ovn har den funksjonen.

Imens knuste jeg kjeksene i mindre biter med hendene. Del opp marshmallowene med en saks. Du kan selvsagt bruke minimarshmallows om du får tak i det.
Jeg ristet også nøttene ved å bruke en jernpanne med olje i. Lot panna bli varm før jeg helte oppi nøttene og strødde over saltet. Så rørte jeg nøttene rundt i panna i 2-3 minutter. Jeg måtte røre hele tiden slik at nøttene ikke ble brent. Du lukter når nøttene er ferdige. Kan ikke helt beskrive det, men det lukter ristede nøtter!

Da sjokoladen var smeltet helte jeg 2/5 deler ned i en liten metallbeholder. Jeg fordelte sjokoladen slik at bunnen var heldekt også strødde jeg kjeksbitene over.

Så helte jeg resten av sjokoladen over der igjen og tilsatte nøttene. Jeg liker salt mot søtt så jeg strødde over litt mer havsalt nøttene før jeg fordelte de oppkuttede marshmallowene over alt sammen.

Sett deretter hele formen inn i ovnen og la den stå der til marshmallowene har smeltet. Jeg liker at marshmallowen får litt farge. Men de får farge fort så du må passe på hele tiden.

Etterpå setter du formen i kjøleskapet slik at alt blir avkjølt og slik at sjokoladen stivner.

Bruk en stor kniv for å skjære den opp i mindre biter. For at marshmallowsene ikke skal sette seg fast på kniven kan du gjerne varme kniven under varmt vann i springen. Tørk av kniven for vann før du bruker den.



Sant du har lyst å lage dette nå?

Klæm Caroline

8 kommentarer:

  1. ... ubeskrivelig lyst, Caroline!

    GISP...

    Har en svakhet for marshmellows også!
    Bildene er superduperlekre!

    SvarSlett
  2. Så utrolig fine bilder du tar med det nye kameraet ditt! Det ser kjempegodt ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ida! Jeg er superfornøyd med kamerat mitt!

      Slett
  3. Nå har jeg fått pakke fra deg! WOW! Tuuuuuuusen tuuusen takk!!

    Den var kjempefin, så utrolig hyggelig! Yaaay!! Nå er jeg helt i hundretusen jeg :) Tenk at du er så snill!
    <3<3<3<3 Masse masse tusen tuuusen takk!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhhh! Jeg er så glad for at pakken endelig kom frem! Sendte den for en uke siden så var litt redd for at den hadde forsvunnet på veien. Og jeg er glad du likte den!

      Jeg er spent på om du kan bruke lakrisrøttene til noe! Skal følge med på bloggen din jeg om kanskje noen av tingene dukker opp der ;)

      Slett
  4. Hei!

    Takk for fin oppskrift! Den er med i helgens beste mattips på www.sol.no i morgen:

    http://www.sol.no/mat/2012_03_15_4733_fristende-tomatsuppe-og-hjemmelaget-tursjokolade.html

    Hilsen Cecilie i SOL

    SvarSlett