Mine sider

tirsdag 20. desember 2011

Fransk nougat - en lykkelig feil

I det siste har jeg gjort endel rart i kjøkkenet og ikke fått til oppskriften. Det beror nok på at jeg har blitt slukt av julestressets tidsklemme. Altfor mye å gjøre og så liten tid. Jeg mister rett og slett tålmodigheten til å lese oppskrifter riktig.

Men noen ganger er det utrolig kjekt å gjøre feil også slik at man oppdager nye og gode ting. Som da jeg bringebær konfektfyllet som ble til da jeg skulle lage hvite sjokoladetrøfler med matfløte ig ikke kremfløte som det sto i oppskriften.

Denne gangen skulle jeg lage Fransk nougat etter oppskrift fra den fantastiske bloggen Mat på bordet.  Jeg pisket eggemassen altfor kort. Oppskriften sa 15 min til maskinen nesten ikke orker å piske mer. Jeg sluttet å piske massen da maskinen sa "oj, det var litt hardt" som tok ca. 3 minutter. Ikke så mye til tålmodighet der nei.

Om dere ønsker oppskriften og å få en godt beskrevet prosess på slik fransk nougat skal lages synes jeg du kan ta en tur til Mat på bordet og Ina sin flotte steg-for-steg beskrivelse. Klikk her!

Uansett.

Min nougat ble ikke så fast som fransk nougat skal bli. Men som jeg ofte tenker når ting går litt sør, dypp det i sjokolade så blir det nok bra.


Dermed sagt, så gjort. Jeg satte formen med nougaten i frysen etter 1 dag tok jeg den ut og skjærte den i biter. Om du prøver deg på dette bør du ha en god og stor kniv. Når bitene var kuttet opp satt jeg det i frysen igjen, mens jeg smeltet sjokoladen.


Så dyppet jeg bitene i sjokolade og pyntet med mandelspon.

Ble kjempegode! Så moralen er. ALT kan dyppes i sjokolade. Og alt som er dyppet i sjokolade smaker himmelsk!

Så neste gang du gjør noe feil på kjøkkenet kan det være en bra ting!

Håper juleinnspurten er snill med dere!

Klæm
Caroline

2 kommentarer:

  1. Nam! Fantastisk. Aldri så galt at det ikke er godt for noe! Jeg skal dyppe alle mine feiltagelser i sjokolade fra nå av!

    SvarSlett
  2. Hehe Tora! Ja, alt må dyppes i sjokolade!

    SvarSlett