Mine sider

søndag 13. november 2011

Syltet appelsin

Hurra for alle pappaene i dag! Spesielt min egen og Garman sin pappa! Vi skal lage verdens beste kanelsnurrer i dag etter ønske fra pappaen i huset.

I går laget jeg noe annet. Jeg har nå offisielt startet julesnop lagingen. Hvert år pleier jeg å lage kandiserte appelsnskall, men i år vil jeg prøve noe annet. Nemlig syltet appelsinskall. Og siden syltet frukt kan holde seg i flere mnd i et norgesglass tenkete jeg det var likegreit å lage det nå. Da kan det stå å godgjøre seg til jeg har bruk for det om en måneds tid ca.

Dette trenger du:

3-4 appelsiner (jeg brukte tre store)
2 dl sukker
1 dl hvitvinseddik (jeg brukte vanlig eddik)
1 liter vann
1 kanelstang
3-5 nellikspikere (jeg droppet nellikene)

Oppskriften er hentet herfra.

Dette gjør du:

Putt kanelstangen, sukker og edikk i en stor kasserolle.

Skjær appelsinene i skiver og legg de oppi kasserollen.

Hel deretter en liter med vann.

 La det koke på middels varme i 2 timer. Egentlig skal du har lokk på kasserollen, men jeg brukte en litt for liten kasserolle og valgte å heller etterfylle vann ettehvert som det fordampet.

Mens appelsinen koker klargjør du glasset du skal ha syltet appelsinen i ved å koke det. Jeg kjørte det på det høyeste programmet i oppvaskmaskinen, men uten oppvaskmiddel og andre ting. Glasset mitt var ganske rent fra før. Jeg ville bare være sikker på at det var rent. Dessuten må glasset være varmt når man heller de kokende appelsinbitene oppi glasset. Ellers sprekker de. Jeg helte også kokt vann oppi glasset mens jeg ventet på at appelsinen skulle bli ferdig.

Når appelsinen har kokt i to timer skal det oppi konserveringsglasset, men først tar du ut kanelstangen.

Legg deretter appelsinene oppi glasset og hell på resten av vesken.

Om du skal oppbevare appelsinen en stund må du huske på å ha en gummiring mellom lokket og glasset på norgesglasset ditt. Ellers vil det kunne komme dårlig luft ned i glasset. Syltet appelsin kan holde seg opptil 3 måneder i et konserveringsglass.

Da har du laget deg nydelig syltet appelsin. Det kan brukes til mye forskjellig og ikke bare til konfekt som jeg skal bruke det til. Ofte kan du få syltet appelsin på tapasbarer eller du kan bruke det i kaker. Dette er en nydelig måte å bruke appelsin på!

Når det nærmer seg jul skal jeg vise dere hva jeg skal lage med denne syltede appelsinen, så følg med ;)

Ha en god søndag & farsdag!

Caroline

2 kommentarer:

  1. Hei du!
    FLOTT blogg du har :-)
    Lurer på hva man kan bruke syltet appelsin til?

    MK

    SvarSlett
  2. Takk for det MK!

    Jeg synes det er superflott at du stakk innom bloggen min! Ogom du følger med på bloggen frem mot jul skal jeg vise deg hva jeg skal bruke syltet appelsin til ;)

    SvarSlett