Mine sider

lørdag 17. september 2011

Vaniljemuffins - appelsin & ingefær

Denne uken har jeg vært så heldig å fått besøk av en journalist som har intervjuet meg om bloggen min. I den anledningen bakte jeg vaniljemuffins. Jeg funderte en stund på hva jeg skulle ha på muffinsen. Jeg ville nemlig ikke lage noe med sjokolade siden jeg også ville tilby henne et stykke fra Lille Larven Aldrimett kaken som er i sjokolade.

Etter at jeg begynte å blogge har jeg vært flinkere til kjøpe inn ingredienser jeg ofte bruker. Det passer godt å ha ting i skapet slik at man kan sette i gang å bake uten at man har planlagt det på forhånd. Så jeg fant kremfløte og appelsin & ingefær marmelade i kjøleskapet og følte at den kombinasjonen med vanlige vaniljemuffins ville passe. Litt utradisjonelt kanskje, men litt eksperimentering må til.

Jeg hadde dessverre litt dårlig tid den dagen jeg bakte, så jeg rakk ikke å ta prosessbilder. Jeg vet at dere setter pris på at jeg gjør dette, men innimellom får jeg bare ikke tid. Men vaniljemuffins har jeg jo laget før, så om du vil se prosessen kan du gå hit for å se hvordan de lages. Her er ihvertfall oppskriften.

Du trenger:

Vaniljemuffins:

Det tørre:
5,3 dl hvetemel
1,5 dl sukker
3 ts bakepulver toppet
En klype salt


Det våte:
1 M/L egg
3/4 dl olje (f.eks rapsolje, altså en olje som ikke gir noe smak)
2,5 dl melk
2 ts vaniljeekstrakt (eller 2 ss vaniljesukker)


Til topping trenger du:
3,3 dl kremfløte
2 dl appelsin & ingefær marmelade. (Eller den marmeladen du selv ønsker)

Dette gjør du:

Mål opp alt det tørre og bland ingrediensene godt sammen.
Mål opp alt det våte og bland dette godt sammen.
Bland det våte og det tørre sammen.
Det blir ca. 24 medium muffins.
Så i ovnen med dem.
De skal steke på 175 grader i 17 minutter.

Mens du venter på at de er ferdige pisker du kremen. Du får aller best resultat om kremen er kald når du begynner å piske. Har du en kjøkkenmaskin setter du den på lav hastighet. Jo mer luft du får i kremen jo tykkere og bedre blir den. Og da holder den formen sin bedre også. Aller helst bør kremfløten stå i kjøleskapet en stund i den bollen den skal piskes i for det beste resultatet. Sett kremen i kjøleskapet før bruk.

Når muffinsene er kalde lager du et hull i hver kake med en eplekjerner og tar en teskje med marmelade og legger ned i hullet. Ikke lag hullet for dypt for da vil marmeladen myke opp muffinsformen.

Etter at hullene er fylt med marmeladen sprøyter du kremen på toppen og pynter dem. Jeg har valgt å bruke appelsin & ingefær biter som var i marmeladen.


La de stå kaldt til de skal serveres.

Intervjuet kan du lese i Høstavisen som kommer som et ilegg i BT rett før høstferien. Jeg er spent på hvordan det blir. Sist gang jeg ble intervjuet var det endel fakta som ikke stemte. Men jeg skulle få lov til å lese teksten før den gikk på trykk, så da blir det nok bra. Dessuten skal de bruke mine bilder og det er jo alltid gøy!

Ha en god lørdag!

Caroline

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar