Mine sider

torsdag 29. september 2011

Sjokolade, konkurranse & ferie

Ojsann, det ble visst en liten bloggpause her på meg. Jeg har hatt endel å gjøre på jobbfronten og har ikke fått tid til å bake så mye den uken som var. Dessuten har jeg hatt en liten ferie. 4 hele dager med avslapping. En av de dagene ble også tilbrakt på Spa. Deilig!

Det eneste jeg har bakt er mitt bidrag til Freias konkurranse i forbindelse med Dronningsjokoladens 90 års jubileum. Her er mitt bidrag, Dronningens drøm:


Sjokoladekakebunn
Dette trenger du:
50g Freia 100% bakekakaopulver
100g Mørkt Muscovado-sukker
2,5 dl kokende vann
125g Mykt usaltet smør
150g Vanlig sukker
225g Hvetemel
1/2 ts bakepulver
1/2 ts natron
2 ts vaniljeessens
2 egg


Dette gjør du:
Forvarm ovnen til 180 grader og smør 2x20 cm runde kakepanner med smør på sidene og bakepapir i bunnen. Sikt kakaoen og 100g brunt sukker i en bolle og hell på kokende vann, visp til blandingen er uten klumper og sett til side. Pisk smør og sukker sammen med håndmikser eller kjøkkenmaskin til det blir kremete og luftig. Rør sammen mel, bakepulver og natron i en annen bolle og sett til side. Hell vaniljeessensen i smør- og sukkerblandingen, mens du blander hele tiden. Så slipper du ett egg oppi etterfulgt av en spiseskje melblanding. La dette mikse seg sammen før du heller det andre egget oppi. Fortsett miksing og hell inn resten av melblandingen, bland godt før du blander inn den rennende kakaoen. Dette kan gjøres for hånd eller i en håndmikser. Bruker du det sistnevnte bør du ha på en veldig lav hastighet ellers vil kakaoen havne på alle vegger og tak i kjøkkenet ditt. Røren skal være veldig rennende for da blir kaken skikkelig saftig. Fordel røren mellom de to smurte pannene og sette dem i ovnen i ca 30 minutter eller inntil et kakepinne inn kommer ren ut. Så snart kakene er i ovnen begynne du på glasuren. Denne glasuren kan du også lage før du lager kakebunnene. La kakene kjøle seg ned 5 minutter i formen før du tar dem ut og lar dem kjøle seg helt ned på en rist.

Sjokoladekrem
Dette trenger du:
250 gr Freia Dronningsjokolade
5 dl kremfløte 

1 ts vaniljeekstrakt (kan sløyfes)

Dette gjør du:
Hakk opp sjokoladen i så små biter du kan. Varm fløten opp til den begynner å ryke. Den skal ikke koke. Hell litt av den varmefløten over sjokoladen. Bland dette godt sammen. Så heller du resten av fløten over og blander godt. Sett deretter sjokoladeblandingen i kjøleskapet til avkjøling i 3-4 timer. Rør rundt i den ca. hvert 30 minutt. Etter at den er skikkelig avkjølt pisker du det i noen minutter slik at du får en tykk og fin krem.

Vaniljekrem
Dette trenger du:
1/2 pakke Freia Vaniljekrem
1,7 dl kremfløte


Dette gjør du:
Rør en halv pakke med Freia Vaniljekrem slik at den blir glatt og fin. Pisk deretter kremfløten og bland alt sammen til en fin vaniljekrem.


Ganash
Dette trenger du:
3,3dl kremfløte
1 dl lyssirup
450g mørk sjokolade


Dette gjør du:
Bland kremfløte og sirup i en gryte. Bring det opp til like under kokepunktet mens du rører forsiktig. Ta gryten av varmen og rør inn sjokoladen. La det stå og avkjøle. Den skal bli noe tykkere.

Annet
30 gr marsipan
150 gr blåbær
100 gr hakket Freia Dronningsjokolade



Hvordan sette den sammen:
Ta en av kakeformene og dekk den med plastfilm. Så tar du en av de avkjølte kakebunnene og putter den oppi formen. Hell deretter alle blåbærene oppi og fyll etter med vaniljekremen. Oppe på vaniljekremen drysser du den hakkede Dronningsjokoladen. Pakk plastfilmen over inneholdet og sett hele formen i fryseren en time.

Når du tar den ut av fryseren skal kremen være frossen, men ikke gjennomfrossen. Ta dette ut av form og plastfilm og sett på et kakefat. Kjevl så marsipanen flat og skjær den til størrelsen på formen og plasser dette over kremen før den siste kakebunnen settes på toppen. Så tar du sjokoladekremen og dekker hele kaken. Gjør kremen så gjevn som mulig. Sett kaken deretter 15 minutter i kjøleskapet slik at kremen får satt seg.

Så skal ganashen på. Smør toppen og siden av kaken med ca. 1/4 del av glasuren. Prøv å dekk hele kaken med glasur. Sett kaken tilbake i kjøleskapet i ca. 15 minutter slik at glasuren har stivnet litt. Gjenta prosessen to ganger til. Den siste gangen bruker du en slikkepott slik at sjokoladen blir jevnt fordelt. Sett kaken tilbake i kjøleskapet en times tid. Ta ut kaken og dekorer den slik som du ønsker. Jeg har pyntet min kake med ganash i mønster sprøytet på med en Wiltontipp 4 og brukt spiselige gullkuler og gullfarge kjøpt på en spesialbutikk.

Denne kaken er virkelig en kake passende for en Dronning, dekadent og mektig!






Jeg er utrolig fornøyd med kaken. Smakene passer perfekt sammen. Vaniljekremen balanserer sjokoladelementene godt og blåbærene er et frisk innslag midt oppi alt. Tilogmed marsipanen fikk sin rette plass. En kompis som ikke liker marsipan synes at det passet godt i denne kaken. Så nå er det bare å krysse fingra og håpe på at jeg vinner konkurransen og får muligheten til å ta en tur til New York!

Caroline

13 kommentarer:

  1. Åh den så god ut!! Jeg elsker jo sjokoladekaker! Denne skal jeg se om jeg får tid til å lage en gang i høst. Lykke til i konkurransen, Caroline!! :)

    SvarSlett
  2. Den ser heilt fantastisk ut! Eg las innlegget i går, og drøymte faktisk om den kaka i natt. Nam!!

    SvarSlett
  3. Kaken ser helt nydelig ut! :-)
    Lykke til i konkuransen, Caroline!

    Anya

    SvarSlett
  4. Takk for det Marit! Gi meg en lyd om du lager kaken davel!

    Hehe...det er derfor jeg kladte den Dronningens drøm fordi jeg drømte om den hele natten etter at vi spiste den! Og heldigvis for meg var det litt igjen til dagen derpå. Det er en veldig mektig kake!

    SvarSlett
  5. Takk Anya! Vi får se hvordan det går. Mange flinke som er med i den konkurransen. Tvi tvi!

    SvarSlett
  6. Fantastisk kake! Jeg ser jo at du har masse annet fint her på bloggen også, skal jammen titte innom ofte:)

    SvarSlett
  7. Takk for det Katrine!
    Og for en flott blogg du også har!
    Masse nydelig inspirasjon og magi der!

    SvarSlett
  8. Hei! Ville bare si til deg at jeg lagde kaka di for noen uker siden for et selskap med venninner. Jeg har vel aldri fått så mye skryt i mitt liv.. Alle elsket kaka! Jeg klarte absolutt ikke lage den så fin som det du gjorde, men en suksess ble det. Jeg brukte hele (bokstavelig talt) dagen på kjøkkenet for å få det til, men det var verdt det! Håper du vant konkurransen, for dette var ei fantastisk kake!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre! Tusen takk for en flott tilbakemelding. Beklager sent svar. Er ute av bloggospheren for tiden :)

      Slett