Mine sider

lørdag 27. august 2011

Små terter - blåbær & pasjon

Du skal vite det at ikke alle tingene jeg lager blir bra nok første gangen jeg lager dem. Ofte tar det meg flere ganger og runder før resultatet blir slik jeg vil. Dette har jeg også skrevet om før. Blant annet da jeg laget marshmallows.

Terter har jeg aldri laget før og bunnen er ganske annerledes enn en paibunn. Den trenger nemlig slike paivekter. Dvs små keramiske kuler som holder deigen nede mens bunnene steker. Ellers vil deigen blåse seg opp og du får ikke plass til fyllet. Men jeg tenkte at det med slike kuler ikke var nødvendige, men det var de altså. Siden jeg ikke hadde kuler brukte jeg ris stedet. De tåler nemlig varme. Altså tørr ris. Men hadde jeg hatt tørre bønner hadde nok det vært enda bedre å bruke. Men risen funket det. Jeg tok vare på det i en boks til neste gang.

Som jeg sa, den første gangen ble det ikke bra så dermed måtte jeg lage en ny deig å steke dem på nytt. Så pyntingen og bildene ble ikke så bra som jeg hadde planlagt. Men jeg vil allikevel dele oppskriften med dere. Simpelthen fordi det var knall godt!

Dette trenger du:

1 porsjon tertedeig
1,3 dl kremfløte
2,5 dl Pasjonsfrukt curd (eller lemon curd)
200 gr friske blåbær


Ha åtte små terteformer klare. Rull ut deigen og legg like mye i hver terteform. Arbeid raskt. Kjøl formene i kjøleskapet i 15 minutter mens ovnen varmes til 200 °C. Bruk paivekter når du steker. Du kan bruke bønner eller ris om du ikke har keramiske kuler. Jeg brukte sistnevnte. Ha en lag bakepapri mellom bunnene og paivektene. Stek bunnene i 25 minutter eller til bunnene løsner fra formene og de ​​har en gylden farge. Avkjøl dem på en rist. Mens bunnene kjøler seg pisker du fløten i en mellomstor bolle til den har myke topper, deretter rører du inn pasjonsfrukt curden forsiktig. Topp hver terte med kremen. Jeg brukte 2 dessertskjeer (ca. 20 ml) Topp med bær og server. De kan godt lages tidligere på dagen også. Vi spiste noen dagen etterpå også og da var den fortsatt god. Den pasjonsfruktkremen var utrolig god, så det skal jeg absolutt lage igjen. 



Ønsker du å prøve deg på å lage pasjonsfrukt curd eller sitron curd finner du oppskriften her og her. Jeg har prøvd meg på Lemon curd mange ganger, men får det aldri til. Jeg har får liten tålmodighet tror jeg. Derfor kjøper jeg det ferdiglaget på Lerøy i Bergen.

Oppskriften til tertene har jeg funnet på siden The Dogs Breakfast.

Jeg har oversatt deigoppskriften til norsk:

Tertedeigen:
Gir nok deig til en stor pai eller 8 mini terter

 
5dl hvetemel
200 gr kaldt usaltet smør, skåret i biter
1 stort egg, lett pisket
2 ss sukker
1 ss kald kremfløte
2 ts frisk sitron juice
1 ts salt


Bland mel, smør, egg, sukker, fløte, sitronsaft og salt i en food prosessor og pulser inntil deigen begynner å klumpe seg sammen. (Jeg brukte KA min siden jeg ikke har en food prosessor, funket fint!) Samle det inn en ball, pakk i plastfolie, og avkjøl i en halv time før du kjevler den ut.




Ha en god lørdag! 
Caroline

1 kommentar: