Mine sider

lørdag 19. mars 2011

Sjokoladepai

Vi hadde familiebesøk til middag på torsdag. Dette krevde en dessert. Jeg lagde sjokoladepai. Mitt andre forsøk på sjokoladepai. Dette var det første forsøket. Det er noe med meg og disse paideigene. De funker ikke helt. Jeg fulgte nemlig oppskriften til Sockertussan, men muscavadosukkeret mitt hadde blitt så hardt at jeg fikk ikke smuldret det nok. Derfor valgte jeg å lage den paibunnen som jeg lagde første gangen. Men jeg lagde fyllet etter Nellie sin oppskrift, bare uten Nutella.

Dette trenger du:

Paibunn
4 1/2 dl hvetemel
200 gr smør
1 ts vaniljesukker
1 dl sukker
1 egg

Sjokoladefyll
1½ dl sukker
3 ss hvetemel
2 ts 100 % bakekakao
1 ts vaniljesukker
1 ½ dl melk
2 eggeguler
1 ss smør


Dette gjør du:

Paibunnen lages ved å blande sammen alt det tørre sammen med smøret slik at alt blir smuldrete. Lag en fordypning i deigen hvor du tilsetter egget. Kna dette sammen. Om deigen blir klisset tilsett mer hvetemel. Nå deigen er ferdig pakkes den inn i plast og legges til kjøling i kjøleskapet i 30 min.

Mens deigen hviler seg lager du fyllet. Forvarm ovnen till 175 grader.


Bland sammen sukker, mel, kakaopulveret och vaniljesukker i en kasserolle.
Hell i melken under omrøring. La blanding koke opp mens du hele tiden rører.
Visp eggegulene sammen og hell dette litt etter litt oppi det andre mens du rører godt. Ta kasserollen av varmen og rør en spiseskje med smør rundt i fyllet. Blandingen skal nå være tykk og fast.

Trykk deigen ut i en paiform og hell sjokoladefyllet oppi. Sett paien i ovnen og la den stekes i 30-35 minutter.

Den serveres mens den er varm og gjerne med vaniljeis avt. vaniljesaus.


Jeg bruker lørdag til å jobbe med oppgaven min. Litt hardt å sitte inne når sola skinner så fint ute.

Ha en super lørdag,
Caroline

2 kommentarer:

  1. Mmmmm...dette så veldig godt ut !
    Du er så flink til å bake !! :-)

    Men jeg er litt nysjerrig, hvordan smakte paien ? Skal lage den i morra <3 Gleder meg.

    Klem Anya

    SvarSlett
  2. Oj! Glemte helt å skrive hvordan det smaket! Hehe, takk for påminnelsen Anya. Den smakte helt nydelig. Jeg likte den best varm, mens min mann likte den både varm og kald. Neste gang skal jeg putte bær oppi også. Innbiller meg at det kommer til å være godt.

    Gled deg masse til pai imorra! Det blir en kjekk søndagsdessert!

    SvarSlett