Mine sider

søndag 28. november 2010

Vaniljefudge

Nå er det advent. Endelig! Jeg er så glad i adventstiden. Jeg elsker kulden ute og varmen inne. Stearinlys som flakker i alle hjørner og adventstjernen som er tent i vinduet gir meg en god følelse. Dessuten bringer disse tider med seg storhygge på kjøkkenet i form av spiselige julegavelaging. Dette er noe jeg har gjort i årevis. Først laget jeg bare enkle marsipankuler med nugat inni og sjokoladetrekk utenpå og seigmenn med sitronsmak. Men etterhvert utfordret jeg meg selv til å lage noe nytt hvert år. De siste årene har jeg tatt helt av og laget flere kilo med forskjellige julekonfekt. Men i år blir det bare noen få utvalgte konfekter. Dette fordi jeg ikke har så mye tid til rådighet pga. masteren. Men de av min familie og nærmeste venner som leser dette, frykt ikke. Det blir konfekt i år også!

Det som er først ute er:

Vaniljefudge

Dette trenger du:
675 gr Sukker
5 dl kremfløte
50 gr smør
50 gr hvit sjokolade
1 ts flytende glukose 
1 vaniljestang

Jeg hadde ikke glukose så jeg brukte lys sirup. Glukose kan få kjøpt på apoteket. Og jeg glemte å kjøpe vaniljestang så jeg brukte vaniljeessens fra Panduro.

Dette gjør du:

Det er lurt å gjøre klar en form før du starter slik at det bare er å helle røren over i den når røra er klar.

Jeg brukte en liten (2,5 liter) ovnspanne fra Florvåg og en ovnsteflon fra Clas Ohlson. Works like a charm!

Bland sukkeret og fløten i en stor kasserolle. Dette skal varmes opp helt til sukkeret er blitt flytende.

Som sagt tidligere. Aller helst skal man bruke frøene fra en vaniljestang, men siden jeg ikke har dette og fordi vaniljeessensen min ikke er ferdig enda, så brukte jeg vaniljesmak/essensen fra Panduro.

Når sukkeret og fløten er flytende tilsetter du smøret og, om du har, flytende glukose eller, som jeg, lys sirup.

Dette skal nå kokes opp til det blir tykt og brunt og se akkurat ut som honning. Du må røre hele tiden for at det ikke skal bli brent i bunnen. VIKTIG!

Men så var det denne kokingen da. Oppskriften sier at man skal koke dette i 15-18 minutter, men det funket ikke for meg. Jeg tror kanskje det er fordi jeg brukte en altfor liten kasserolle. Og dermed kokte det nesten over endel ganger slik at jeg måtte skru ned varmen titt og ofte. Så koketiden for meg to dobbelt så lang tid for meg.

Men jeg klarte det til slutt og da så røra slik ut. Tykk og fin.

Så skal røra piskes tykkere.
Dette må du gjøre i 15 minutter. Om du ikke holder ut de 15 minuttene så vil ikke fudgen stivne ordentlig, så sett gjerne på en stoppeklokke så er du sikker på at røra blir pisket nok.

Etter 7 minutter puttes den hvite sjokoladen oppi. Jeg har brukt hvit sjokolade fra Hersheys som jeg kjøpte i en menybutikk i Bergen.
Grunnen til at du må vente 7 minutter før du heller sjokoladen oppi er fordi røra har da rukket å bli kaldere slik at sjokoladen ikke brenner seg. Røra er fortsatt varm nok til at sjokoladen smelter.

Slik vil røra se ut tilslutt. Se så fin og kremete den er.

Så heller du røra i formen og setter den i kjøleskapet i et par timer.

Ferdig og klart til å kuttes opp.

Bruk en god kniv og del fudgen opp i biter. Jeg skar mine opp i ca. 1,5 cm x 1,5 cm.



Alt som er igjen nå er å nyte din egen gode hjemmelagde vaniljefugde!

Jeg er litt nysgjerrig. Hva pleier dere å lage/bake til jul?

Jeg håper dere alle har hatt en fin 1. advent.

Caroline

34 kommentarer:

  1. Jag brukar göra chokladkola,vaniljkola,limekola,mjuka pepparkakor,saffransrutor,rocky road fudge och en himla massa mer:)
    Din fudge ser väldigt god ut.

    SvarSlett
  2. Oj, limekola og rocky road fudge høres helt fantastisk ut! Er det noen mulighet for å få de oppskriftene Pehrnilla?

    SvarSlett
  3. Rocky road-fudge
    Det här behövs till ca 50 rejäla bitar:
    200 g mörk choklad
    200 g mjölkchoklad
    25 g smör
    1 burk sötad kondenserad mjölk (397 g)
    2 tsk vaniljsocker
    2-3 dl minimarshmallows
    2 1/2 dl rostade jordnötter, helst osaltade

    Gör så här:
    1. Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie.
    2. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, smör och
    kondenserad mjölk.
    3. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet.
    Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret.
    4. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för
    då smälter marshmallows. Bred ut smeten i formen och kyl minst
    4 timmar.
    5. Skär i rutor. Förvara i kyl.

    Låt kallna helt. Skär i rutor.

    Limakola
    Ingredienser
    60 st
    100 g smör
    2 dl vispgrädde
    3 dl socker
    1 dl ljus sirap
    1 tsk vaniljsocker
    rivet skal av 2 lime
    Gör så här
    Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap och vaniljsocker. Koka utan lock, rör om då och då tills smeten håller ett kulprov: häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en seg och ganska fast kula. Koktid ca 15 min i en vid kastrull eller ca 30 min i en kastrull med mindre botten. Smaksätt med lime. Häll upp smeten på en oljad plåt. Låt svalna och skär eller klipp i bitar. Slå in i papper och förvara kallt.

    SvarSlett
  4. Denne fudgen ser nydelig ut! Skal definitivt prøve den :) Skal ha juleverksted til helgen og da skal jeg også lage rocky road (putter oppklippede seigmenn i også... yum) og små ganache cupcakes med mørk og hvit ganache. De kommer ut på bloggen til uka :)

    SvarSlett
  5. Oppklippede seigmenn....hmmm har aldri hørt den vrien. Gleder meg til å se Kaja!

    SvarSlett
  6. Hei! Prøvde meg på disse i dag. Gikk veldig fint helt jeg skulle piske.. Etter 5 minutter ble røren veldig kornete! Ble som en deig liksom. Jeg måtte trykke deigen nedi formen.. smaken er god, men de er litt " tørre". Noe idè om hva jeg har gjort galt???

    Vibeke

    SvarSlett
  7. Det kan være at du har kokt den litt for lenge. Høres ut som om det er litt lite veske når det korner seg sånn. Hvor lenge kokte du det, Vibeke?

    SvarSlett
  8. 20 minutt på middels varme.. kanskje vesken har kokt litt vekk.. ??

    Får prøve igjen, med litt kortere koketid.. men god på smak var de uansett.

    Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. http://www.exploratorium.edu/cooking/candy/fudge-story.html

      en forklaring på dette her ...tror jeg er ikke så god i engelsk,men jeg tror det er sånn at du ikke har rørt godt nok eller rørt på feil temperatur.

      Fudge laging er kjemi så det er ikke bare bare ;-)

      Slett
    2. oops ..seint ute

      Slett
  9. Hmmm....rare greier. 20 min skulle jo være helt grei koketid. Kanskje du skal prøve med 15 min istedet neste gang. Godt de smakte godt allikevel. Jeg må ofte prøve meg frem med oppskrifter. Noen ganger fungerer oppskriftene dårlig for meg og jeg må finne en annen oppskrift eller fikse på den jeg har. Lykke til neste gang! Og takk for at du stakk innom ;)

    SvarSlett
  10. Jeg prøvde oppskriften din på disse, og de ble veldig gode. :D stakars håndmixeren min tok kvelden etter all røringa.. tror jeg tok litt for raskt tempo for den så den ble litt varm. :) Men jeg fikk nå ferdig fudgene før den streika da. :)

    SvarSlett
  11. Hehe...huff da. Håper det var verdt det ;) Skal faktisk i gang å lage noen nye selv i kveld. Håper min mikser klarer seg!

    SvarSlett
  12. Jada det var verdt det. ;) Koster vel ikke all verden for en mixer, så skal spandere på meg en ny nå i førjulstiden. ;)

    SvarSlett
  13. Hei!

    Jeg skal prøve meg på denne tenkte jeg, men blir å gjøre som deg og bruke vanilje essens isteden for vaniljestang, men hvor mange dråper har du, eller tardu bare på slump??

    SvarSlett
  14. Hei Ina Emilie!

    jeg bruker cirka en slump med vaniljeessens. Vil påstå at det er rundt 15 dråper ca. Men det er essensen fra Panduro jeg bruker. Den på butikken er litt svakere i smak. Så kanskje ca. 20 dråper om du bruker den fra butikken. Lykke til!

    SvarSlett
  15. Hvor mye sirup bruker du, samme som glukosen? :)

    SvarSlett
  16. Hei Vilmoy! Bruker akkurat samme mengden ja. God jul!

    SvarSlett
  17. Hei Caroline! Så fin og detaljert oppskrift. De ser supergode ut og skal prøves i morgen.:)
    Men jeg lurer på om det er mulig å få inn noe sjokolade? Bytte ut vanilje feks? Vet du i såfall hvordan man kan gjøre det?
    Hilsen Linda

    SvarSlett
  18. Hei Linda! Takk for at du stakk innom ;)

    Jeg har en annen oppskrift på sjokoladefudge som du finner her:
    http://goodcupcakesgood.blogspot.com/2010/09/mmmfudge.html

    Håper det blir bra!

    SvarSlett
  19. Oioioi! De så fantastiske ut de også :) TUSEN TAKK for fine og detaljerte oppskrifter. Skal prøve å lage begge en dag.

    God jul!

    Hilsen Linda :o)

    SvarSlett
  20. Tusen takk for fin kommentar Linda!

    God jul du oxo!

    SvarSlett
  21. Fudgen ble dødsgod rett og slett. Oppskriften MÅ jeg få inn i samlingen min sånn at jeg får laget det hver jul framover. Håper det er ok at jeg legger ut på egen blogg, med lenke til deg selvsagt!?
    Vennlig hilsen Monica

    SvarSlett
  22. Takk for det Monica! Superflott at du likte dem.
    Klart du kan legge ut oppskriften og tilbakelenking gjør meg glad ;) Har vært noen turer innom bloggen din. Mye godt du lager også!

    SvarSlett
  23. Jeg måtte vispe for hånd. Puh.. Men jeg tror det gikk bra ;) Har aldri smakt vaniljefudge eller annen fudge før, men måtte bare prøve da jeg så bildene og oppskriften på siden din.
    Vaniljefudgen min er fast, men myk.
    Vet ikke om det er slik den skal være, men knallgod er den iallefall!

    SvarSlett
  24. Har prøvd de nå, de ble veldig gode. De ble perfekte. Veldig myke, og de smelter på tunga.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre! Kos deg med egenlaget fudge!

      Slett
  25. Disse ser kjempegode ut! Tror jeg må prøve å lage noen i julagave ;-) Jeg lurer bare på en ting; Hvor lang holdbarhet er det på disse? Er ganske travel i desember, så hadde vært fint å lage de så tidlig som mulig:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Beklager så sent svar.
      Litt travel for tiden.

      Holdbarheten er ikke så altfor lenge på disse siden de er basert på kremfløte.
      2-3 uker toppen.

      Håper jeg ikke var for sent ute med svaret :/

      Slett
  26. en oppskrift kan vel aldri bli detaljert nok. Tenke jeg skulle spare oppvask ved å mikse røra i kasserollen istede for å helle det over i en bolle(ser du har brukt ny bolle). Dårlig ide...restvarmen i kasserollen gjorde røra tørr og melete. Lot seg "reparere" med en dæsj varmt vann, men den ble nok litt mer kornete enn den skulle være. Men smaker fortreffelig likevel :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du rett i! Jeg burde nok presisert viktigheten av varmen i forhold til konsistensen. Godt at du klarte å fikse det og at det smakte godt allikevel!

      Slett
  27. Hvor mye vaniljeessens brukte du?

    SvarSlett