Mine sider

lørdag 18. september 2010

Hjemmelagde seigmenn

Jeg pleier egentlig bare å lage seigmenn til jul, så jeg brøt tradisjonen min noe her siden jeg lagde de til bursdagen til Garman. Men jeg pleier å lage de gule og jeg pleier ikke å stanse de ut, men å klippe dem opp i firkanter. Jeg pleier å kalle dem seigklumper, litt på spøk siden de ser ut som noen klumper når man klipper de opp.

Jeg vil gjerne dele oppskriften min med dere. De er ikke så veldig vanskelige å lage nemlig.

Dette trenger du:
1 kg vanlig sukker
ca. 200 gr finkornet sukker (til å ha utenpå)
4 dl vann
100 gr gelatinpulver
1 pose sitronsyre (for syrlighet)
+ ønsket essens & konditorfarge etter ønske

Utstyr:
2 kasseroller
2 røreskjeer
1 bolle med varmt vann
1 bolle til det finkornete sukkeret
1 utstikker i metall
1 langpanne kledd med bakepapir







Dette gjør du:

1. Rør sammen sukker og 2 dl vann i en kasserolle og la det koke opp slik at sukkeret blir oppløst.

2. Samtidig rører du sammen gelatinpulveret sammen med 2 dl vann i en annen kasserolle. Dette skal varmes opp, IKKE KOKES! Det er viktig at det ikke kokes for det ødelegger gelatinen.

Alt sukkeret skal være løst opp og at all gelatinen skal være flytende før du går til neste steg.

3. Så skal alt blandes sammen.

Deretter tilsettes sitronsyren og essensen og fargen.

Jeg har denne gangen valgt sitronessens og blåfarge. Jeg brukte blåfarge fordi den sto så bra til resten av kakene jeg lagde til bursdagen. Men det skal jeg ikke gjøre igjen. Dette fordi det faktisk ga en rar smak på dem. Vanligvis bruker jeg sitronsmak og gul. Men tuttifrutti og pære er også gode smaker som er verdt å prøve ut. Panduro fører mange smaker som kan være artige å teste.


4. Så heller du massen i den kledde langpannen og setter til stivning i 2 døgn. Helst i litt kjølig romtemperatur.

Sånn! Ganske enkelt, ikke sant?

Min masse har alltid masse bobler på når den stivner. Får du dette gjør ikke dette noe. Det vil ikke synes når de dyppes i sukkeret.

5. Nå begynner den virkelige jobben. Massen er nemlig veldig klissete og setter seg fast på utstikkeren med en gang. Derfor har jeg alltid en bolle med lunkent vann som jeg dypper den i før jeg stikker ut formene.

Når utstikkeren er dyppet i vann er det bare stikke ut formen.

Med litt kraft....hardt arbeid dette nemlig. Du kjenner det godt i håndflatene etter en stund.

Perfekt!

Så dypper du seigklumpen i finkornet sukker.

Voila! En stykk hjemmelagd seigmann!

Lykke til! Det er bare å spørre om du lurer noe.

Måtte tilslutt bare dele dette bildet med dere. Synes det har så herlig energi! Garman virkelig elsker ballonger!











Caroline

34 kommentarer:

  1. Har aldrig gjort sånt godis själv, men det ser himla gott ut

    SvarSlett
  2. Så stilig! Dette må jeg vurdere å prøve ut. Gleder meg til å se mer av det du laget til bursdagen :)
    Kan du legge ut bilde av finkornet sukker også? Ps. punkt 1 ble det kanskje en feil i? Skal det være vann og sukker som skal røres, og ikke sukker og sukker?

    SvarSlett
  3. Takk Cupcakesfluffan. Du burde prøve, de er supergode!

    Mona: Takk for at du så feilen. Det er vann og sukker som skal kokes ja. Har rettet den opp i oppskrifte nå. Skal prøve å ta et godt bildet av finkornet sukker og legge ut for deg.

    SvarSlett
  4. Jeg forsøkte google;

    http://web.dansukker.com/default.aspx?ID=335&ProductPage=1&ProductID=17833&GroupID=481
    Kan ikke huske jeg har sett slik på butikken, men nå skal jeg kikke nøyere etter.
    Men takk for tipset, det ser jo ikke såå vanskelig ut da.

    SvarSlett
  5. Det finnes 2 forskjellige merker som jeg har funnet. Den ene kjøper jeg på Rimi og er den til DanSukker. Den andre kjøper jeg på Mega og den er fra England og heter Tate & Lyle Caster Sugar. Forpakningen er hvit og gul. Håper du finner en av dem Mona!

    SvarSlett
  6. Sitronsyre, det er sånn på gul sitronflaske? Eller er det noe jeg ikke vet hva er? Hehe

    SvarSlett
  7. Jeg burde kanskje ha lagt ut et bilde av det Line, men jeg glemte det. Du kan godt lage seigmenn uten sitronsyren, men da blir de ikke fullt så gode. Er godt når de er litt syrlige synes jeg.

    Sitronsyre er i pulverform og er ikke det samme som sitronsaft som er i de gule flaskene ;) Posene er som regel ved siden av gelatinpulveret i butikkehyllen. Jeg kan ta bilde av det og legge den til i innlegget i morgen om du vil.

    SvarSlett
  8. Aha. Da skjønner jeg litt mer :) Hehe.. Ja, et bilde hadde vært fint :) Å bilde av finkornet sukker om du fikk til. Er litt nybegynner på detta her. Hehe

    SvarSlett
  9. Prøvde seigmenn idag, og de ble kjempegode med epleessens fra panduro! Laget rosa seighjerter med eplesmak! nam!

    Men det er langt fra nødvendig å vente 2 døgn som oppgitt. Jeg ventet 5 timer, og det var ferdig allerede da.

    Takk for en fantastisk blogg!

    SvarSlett
  10. Så fint at de ble gode Sebastian! Og jeg er forsåvidt enig i at man ikke trenger å vente så lenge som 2 døgn. Jeg liker å ha de stående så lenge for da blir de fastere. Men man kan jo selvfølgelig kutte dem opp med en gang de er stivnet.

    Takk for en bra tilbakemeldingen!

    SvarSlett
  11. Ja, tusen takk for oppskrift :) Dette blir nok en juletradisjon her i huset!

    Min ble derimot såpass massiv at å bruke former til å stikke ut ble en prøvelse.. og det etter kun en natts hvile i kaldt rom. Men konsistensen når den tygges er helt fin. Så det ble firkanter :)

    Våger meg kanskje utpå med å prøve cakeballs snart. Til min store lykke selger de candymelts her i byen! :)

    SvarSlett
  12. Ohh! Candymelts! På en spesialbutikk eller? Skulle gjerne hatt det i Bergen også!

    SvarSlett
  13. Jeg har prøvd å lage slikt av freia sine pakker;)
    Det ble ikke så vellyket. Det ble veldig klisete og sukkret " smeltet".

    Dette ser kjempe bra ut, lurer bare på om det er noe som "holder seg i kjøleskapet eller om det skal serveres med en gang det er ferdig?

    SvarSlett
  14. Hei Trine!

    Disse seigmennene er nesten som Laban seigmenn som du kjøper i butikken. Sukkeret vil ikke "smelte" og du trenger ikke å oppbevare dem i kjøleskapet. Jeg lager alltid disse noen uker før juleaften og oppbevarer de i en kakeboks i kjøkkenskapet. Synes nemlig de er best når de får "stått" litt, men de er gode ferske også. De holder seg faktisk ganske lenge. Etter en måned jeg synes de blir litt for harde til å spises. Men dette finner du fort ut. Om det blir noe igjen da....det blir det aldri hos meg nemlig. De er så gode!

    Gi meg gjerne en lyd om du prøver oppskriften!

    Håper du får en god jul!

    Caroline

    SvarSlett
  15. Super blogg! Vil virkelig prøve meg på de seigmennene. Jeg bare lurte på en ting. Vet du hvor man kan få tak i en sånn syrlig type sukker? Du vet sånn som f.eks. Laban sure skrikerunger eller bublizz er rullet i :) litt usikker på hva det heter.. Hadde vært supert om du kunne svare meg på mail: ingridt_94@hotmail.com :)

    SvarSlett
  16. Nam!

    ... Jeg kommer ikke på noe mer å si! Men jeg mener det.

    NAM!

    SvarSlett
  17. Så helt herlige ut. men hvor mange biter gir dette sånn omtrent (hvis man skjærer i firkanter)?
    /Sigrid

    SvarSlett
  18. Og et spørsmål til - til de gule, bruker du både sitronessens og sitronsyre?
    Sigrid

    SvarSlett
  19. Hei Sigrid! Kjekt av deg å legge igjen en kommentar.

    Jeg tar siste spørsmål først: Sitronsyre skal i uansett hvilken smak du bruker. Jeg har laget uten sitronsyre i og smakte ikke så godt. Sitronsyren hjelper smaken.

    Spørsmål to: Hvor mange biter det blir kommer egentlig ann på hvor store biter du skjærer de i. Jeg har faktisk aldri telt dem. Men da jeg giftet meg laget jeg dette som gaver til gjestene og jeg mener å huske at alle de 50 gjestene fikk ca.5 stk hver og da laget jeg dobbelt av denne oppskriften.

    SvarSlett
  20. Takk for raskt svar. Jeg setter i gang i morgen:) S

    SvarSlett
  21. Hei,må bare skryte litt av bloggen din=) Har nå prøvd meg på honningkaker,seigmenn, både med sitronessens og med colaessens, og fudge prøves nå for andre gang=) Fudgen ble litt kornete og "tørr" første gang men tok den litt tidligere denne gangen så håper den blir bra! Alt annet har vært vellykket=) Skal definitivt følge bloggen din videre,alltid kjekt med tips og inspirasjon=)
    Klem fra Silje=)

    SvarSlett
  22. Hei Silje!

    Så utrolig koselig kommentar! U just made my day!
    Gøy at du har prøvd flere oppskrifter. Fudgen er litt tricky å få til noen ganger. Faktisk kan fuktig vær påvirke resultatet. Ha en god advent videre!

    Caroline ;)

    SvarSlett
  23. Ja at den er tricky har du rett i,denne gangen ble den litt for myk...men tror jeg klarer å rulle kuler og dyppe den i sjokolade. Spist blir den uansett=) God advent til deg også=)
    Silje=)

    SvarSlett
  24. Jeg har også rullet dem i sjokolade en gang. De blir smellgode da også. Kos deg!

    SvarSlett
  25. Hei , jeg har laget disse nå men den er blitt så har at det minner ikke noe særlig om seigmenn..... i tillegg så er det ikke klissete oppå og under slik at sukkeret vil feste seg... Hva har jeg gjort galt?

    SvarSlett
  26. Hei Elisabeth!

    Jeg vet ikke helt hva du har gjort feil. Disse seigmennene blir litt fastere enn de du kjøper i butikken. Kanskje du kokte vannet med sukker i for lenge? Men om du har laget de for tynne kan det fort bli hardt. Hos meg blir det alltid hardt oppå, men ikke under, så det vet jeg ikke hvorfor det skjedde med deg.

    Jeg vet ikke om dette hjalp deg eller ikke.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  27. Heii :) tuusen takk for svar :)
    De ble velykket etterhvert :) Sukkeret ville klistre seg når jeg ska dem opp :) De smakte kjempe godt og lager dem gjerne igjenn.... :) hihi igjenn tuusen takk for oppskriften og hjelpende svar :)

    SvarSlett
  28. Hei Caroline :)
    Ville bare meddele at jeg prøvde dem just ut, sånn at jeg kunne gi dem i julegaver. De smakte fantastisk. Det eneste var at jeg hadde hatt massen i en for tykk form, slik at vi stod å stresset med å dele den i to, og stod med hammer for å klare å banke dem ut, hahaha, øvelse gjør mester!

    Ha en fin jul :)

    SvarSlett
  29. Elisabeth: Det skulle bare mangle. Jeg synes det er flott at du spør! Godt å høre at de ble vellykket til slutt. Håper du får en super jul!

    Benedicte: Måtte le da jeg leste at du brukte hammeren ;) Jeg har også gjort slike tabber. Øvelse gjør mester. På starten brukte jeg faktisk plastfilm i formene og det setter seg jo helt sinnsykt fast i geléen. Ha ha...det to meg flere år før jeg skjønte at jeg måtte bruke bakepapir ;)

    Håper julen din blir kjempefin!

    SvarSlett
  30. Kor finner man essens ?

    SvarSlett
  31. Lagde ifjor, men mine smeltet når de stod i en boks i den kalde delen av kjøkkenet... hva gikk galt??

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, det høres mystisk ut. Det har aldri skjedd meg. Kanskje du ikke har hatt nok gelatin pulver i? Er det andre som har opplevd det samme som vet hva som kan ha skjedd?

      Slett
    2. Ja, dette skjer hver eneste gang når jeg lager. Det er nok gelatin da de blir ganske stive, men sukkeret smelter og det blir bare klissete. Men det som funker er å drysse på litt mer sukker før servering.

      Slett